Описание на проекта

Описание на проекта:

„Desarrollo personal“ е творчески проект, който ще преобрази външния облик на библиотека Студентски град (бл. 42 Б) чрез съвременен стенопис, обединявайки артисти в сферата на градското изкуство и предоставяйки им възможността да се изразят.
Проблемът: Библиотека Студентски град е значима за личностното и професионално развитие на студентите, съпровождайки ги в учебния процес чрез изобилие от литература и допълнителни материали. Въпреки това сградата визуално е бледа и без идентичност, което ѝ помага лесно да "потъне" в и без това претоварения от сгради пейзаж в Студентски град.
Решението: Съвременното градско изкуство, още познато като street art, е утвърден подход за освежаване на градската среда и редица сгради, свързани с образование, култура и младежки дейности като например училища, университети, читалища, библиотеки, младежки домове и др. След като се преобрази визуално сградата на библиотека Студентски град, тя ще е по-забележима и разпознаваема като център за културно активни хора.
В своята същност проектът прави препратка към възможностите, които университетът разкрива пред всеки един студент – да търси ново знание, хоризонти и цели, свобода да се изразява и да вярва в способностите си или накратко казано - личностно развитие. Оттук идва и името на проекта “Desarrollo personal”, което преведено от латински означава именно това. Около интерпретацията за личностното развитие и връзката му с библиотеката и университета, като институции изграждащи го, художниците ще се развихрят в творбите си. Това е темата на техните стенописи, като те ще решат какво да изобразят, предоставяйки им тази свобода. Защото градското изкуство често е свързано именно със свободата на изразяване и се стремим да акцентираме точно върху това.

Цели на проекта:

Чрез реализирането на съвременни стенописи върху Библиотека Студентски град ще допринесем за:
- Подобряване градската среда в квартала - Проектът има своеобразна възпитателна стойност. Опитът показва, че чрез качествено и естетически издържано изрисуване на обществени сгради, безразборния вандализъм намалява. Това действа респектиращо и би запазило новата визия на сградата;
- Облагородяване на сградата и нейното идентифициране с актуални за нашето съвремие визия и характер - След приключването на художествената дейност, библиотеката ще придобие една алтернативна форма на градска галерия;
- Увеличаване посещаемостта на Библиотеката, най-малкото заради новия ѝ облик;
- Позитивна промяна на нагласите към уличното изкуство в ръководството на университета.

“Desarrollo personal” показва активна гражданска позиция по един както академичен, обществен, така и културен проблем. Неговата първоначална мотивация е образователно-научна. Това е курсов проект на Александра Бобадова по дисциплината “Финансиращи програми за култура”, водена от гл. ас. Нели Стоева в рамките на бакалавърската програма към ФФ - “Културология”. Друга важна цел на проекта е получаването на ценен и практичен опит в писането на проект за финансиране, организирането на неговото изпълнение, проследяване на целите и ефектът от реализацията, както и отчитането му.

Задачи на проекта:

1. Подбор на стрийт артисти - За реализирането на проекта, съвместно с Фондация “Вижънъри” в ролята на куратор, ще подберем трима съвременни художници на база техния опит и стил на творене. Това е важна стъпка от подготовката, която предопределя крайния резултат и визуален ефект.
2. Онлайн обсъждане с куратора на проекта - След като селектираните артисти ни потвърдят участието си, ще организираме онлайн среща, на която всеки от тях ще представи скиците си и заедно ще създадем идейния проект. Изграждането на хомогенна художествена визия играе ключова роля за адекватната намеса върху стените и убедителното визуално послание на проекта.
3. Одобрение на идейния проект от директора на поделение “Социално и битово обслужване” и директора на Университетска библиотека към СУ “Св. Климент Охридски” и подаване на заявление в районна администрация на СО - район “Студентски” за становище относно идейния проект. Основен момент, с който се придобива опит в работата с администрация.
4. Закупуване на материали и изрисуване на библиотека Студентски град;
5. Информационна кампания:
5.1. Печатна - ангажираща хората за по-дълго, давайки им нещо материално и безплатно, което да отнесат със себе си, напомнящо им за проекта. Важен елемент, който информира и популяризира, чрез изработката на:
- Пощенски картички - Изобразяващи новия облик на библиотеката и съдържащи информация за проекта и финансиращата програма. Тяхната цел е да покажат крайния резултат от проекта, да информират, че това е възможно благодарение на програмата „Diaphanum” и да обърнат вниманието на преподавателите, административните служители и заемащите ръководни позиции в СУ “Св. Климент Охридски” към уличното изкуство и неговите възможности;
- Разделители за книги - На които ще бъдат изобразени скиците на артистите и ще съдържат кратка информация както за проекта, така и за финансиращата програма. Чрез тях ще внесем част от настроението, което фасадата ще придобие, у всеки читател независимо дали се намира в библиотеката или не. Ще се разпространяват безплатно, както по време на акцията по изрисуването, така и след нея по всички библиотеки от мрежата на СУ;
- Стикери - Ще изобразяват акцент от скиците на артистите. Целта им е да се разпространят между младежите и да се разбуди любопитството им относно изобразеното на тях.
5.2. Дигитална - чрез която проектът ще достигне до максимален брой хора, с помощта на:
- Снимки - По време на рисуването и след завършване на стенописа, професионален фотограф ще заснеме процеса и крайния резултат. Качествено направените снимки от професионален фотограф са важни за визуалните проекти, тъй като е трудно да се предаде магията и въздействието на образа дигитално. Чрез тях резултатът ще се запази завинаги и ще може да се разпространи. Подбрани снимки ще бъдат разпространени в каналите на медийния партньор - “Подземието” и изпратени до СС, както и ще бъдат напечатани върху картички. Така ще достигнат до повече потребители, включително и бъдещи възпитаници на нашата алма-матер.
- Видео - Улавянето на творческия процес засилва ефекта от крайния резултат. Видеото ще показва по интересен начин всяка една стъпка, която предприемат артистите. “Преди” и “след” концепцията, представена под формата на видео ще ангажира още повече хора, включително творци и любители на изкуството. Ще създаде връзка между библиотеката, стенописа и зрителя, който ще е станал част от процеса косвено. Видеото ще бъде публикувано в YouTube канала на “Подземието”;
- Онлайн присъствие на живо - През двата дни, в които библиотека Студентски град се преобразява, екипът на проекта ще отразява дейността със сторита, публикации и предаване на живо във Facebook и Instagram профилите си. Чрез активността си в социалните мрежи, екипът ще придаде жив характер на събитието. Това ще ангажира вниманието на хората още от самия процес на творене и крайния резултат ще бъде още по-чакан, желан и впечатляващ. С активността в социалните мрежи ще се разпространи своевременно случващото се с библиотеката и ще привлече наблюдатели на процеса и нови посетители на библиотеката.

Целева група:

- Студенти на СУ “Св. Климент Охридски”;
- Младежи, живеещи в ж.к. Студентски град;
- Преподаватели, административни служители и заемащи ръководни позиции в СУ “Св. Климент Охридски”.

График на проекта:

07-13.02.2022 г. - Подбор на стрийт артисти;
14-28.02.2022 г. - Създаване на скици и на общ художествен проект;
01-06.03.2022 г. - Предаване на идейния проект за одобрение от СУ;
07.03.2022 г. - Подаване на заявление в районна администрация на СО - район “Студентски”;
28.03-03.04.2022 г. - Изработка на рекламни материали (разделители, стикери);
04.04.2022 г. - Поръчка на рекламни материали - стикери и разделители за книги;
4-10.04.2022 г. - Закупуване на художествени материали;
11-18.04.2022 г. (3 дни в периода) - Изрисуване, фото, видео заснемане и разпространение на рекламни материали - разделители за книги и стикери;
19-26.04.2022 г. - Постпродукция и монтаж на видео. Изработка на рекламни материали - пощенски картички;
27.04.2022 г. - Публикуване на видеоклип. Поръчка на рекламни материали - пощенски картички;
09.05-13.05.2022 г. - Разпространение на рекламни материали - пощенски картички;
16.05.2022 г. - Отчет на проекта.

Необходими ресурси:

Екип:
- Ръководител на проекта - Александра Бобадова;
- Ментор - Деляна Ангелова;
- Куратор на проекта - Фондация “Вижънъри”;
- 3 художници;
- Помощник на артистите;
- Графичен дизайнер;
- Фотограф;
- Видеограф.

Материални:
- Фасадна боя;
- Спрейовe;
- Консумативи: Четки, дюзи, вани, удължители, хартиено тиксо, пощенски пликове и др.;
- Дневни;
- Логистика - Склад за съхранение на материалите, достъп до тоалетна в дните на изрисуването, стълби.

Информационни:
- Пощенски картички;
- Разделители за книги;
- Стикери;
- Снимки;
- Видео.

Финансово описание на проекта:

Прикачен файл.

Партньори на проекта:

Партньори: - Фондация “Вижънъри” - подкрепа при създаване и реализация на проекта; - Подземието - медиен партньор.